Selasa, November 18, 2008

Percaya Pada Gossip???


Gossip…gossip…gossip. Seronoknya penghulu bergossip ya…maklumlah warga kpg pun rajin bagi info2 menarik utk digossipkan. Ingat lagi ‘tagline’ kpg nekmat…’Cerita Terkini Rahsia Sensasi’. Kalau dalam dunia surat khabar gossip itu ibarat satu bisness utk melariskan jualan mereka. Kalau dilihat dalam kamus pula…sebenarnya GOSSIP ITU BERMAKSUD MENGUMPAT !!!. Lebih baik kita bunuh org itu daripada kita bergossip ttgnya krn dosanya lebih berat dari membunuh. Kebanyakan kita sering mendengar tentang ini tapi knp kita msh bergossip ya? Klu penghulu…ini adalah cara penghulu menceriakan suasana bila bersama rakan2. Penghulu percaya pada nawaitu…niat utk menjentik warga kpg yg boleh jadi bahan Gossip. Kawan2 akn ketawa bila ada yg terkena tapi kepada tuan punya badan yang terkena itu…’innalilla wainnalila hirrajiuunn…’


Gosip adalah sebuah cara penyebaran berita dari mulut ke mulut dan informasi yang disampaikan berupa rumor atau informasi rahsia atau sesuatu yg peribadi. Gossip sering disalah ertikan dengan rumor iaitu informasi yang tidak memiliki data dan fakta yang valid. Sebabnya penyebaran rumor biasanya dilakukan lewat media gossip contohnya…blog kpg nekmat nii..ha ha ha. Gossip kekadang tidak jelas ttp tetap disebarkan bagi tujuan menciptakan sensasi.



  • Gossip biasanya dimanfaatkan sebagai alat untuk mendapatkan dan menyebarkan informasi. Fungsi dari gossip itu sendiri adalah:
    Memperkuat batasan moral. Isu-isu seperti perceraian diangkat dalam aneka gossip. Contohnya isu Norman – Abby…mcm2 carita kita baca kn!


  • Mengembangkan sense of community lewat kepentingan bersama dan informasi. Gossip sering dimanfaatkan sebagai alat untuk mempererat hubungan sesame kita. Gossip seperti,”Eh si itu jalan sama anu” akan menambah rasa ingin tahu.


  • Menghibur, gossip adalah suatu hiburan tersendiri.


  • Mengembangkan cerita. Tokok tambah adalah suatu penyegar dalam gossip. Cerita yang jujur bisa berkembang menjadi sebuah cerita dengan sejuta bahan tambahan.
    Mengembagkan sosial. Informasi dari gossip membantu kita untuk menentukan whos to trust in what to trust dalam komunikasi.


  • Meningkatkan status sosial, haaaa…..sudah tentu siapa yang lebih sering digosipkan, dialah yang paling populer. =p


  • Sebagai alat perjodohan. Populariti org yg kena gossip boleh membantu kita mengetahui informasi tentang calon pasangan kita, terutama jika ia populer maka informasi tentang dia bisa didapatkan dimana-mana…especially dlm blog kpg nekmat.


  • Bagi penghulu…amalan bergossip di laman web atau blog peribadi bertujuan utk mendapatkan maklum balas atau pendapat org lain. Jadi penghulu dapat menyampaikan berita atau kongsi cerita bersama warga kampong. So…jom kita bergossip. Jom…Jom..Jom..Jom …Jom kita heboh2..!!!



  • P/s : Gossip dulu,kini dan selamanya…

6 ulasan:

sir berkata...

ikot korg laa..bg aku smua gosip nie hiburan je..kita pun tau dosa ngumpat n join ngumpat kan..kalo gosip tu membina then its ok..example, mus n syafiqah..korg dua, example je k..jgn mrah..smua hrap u two brkekalan..Insya allah..kalo gosip -ve, korg pun tau..Masya allah jauhkan la..masalahnya, yg -ve lagi sureheboh..isk3..k cau cincau..!!

sir berkata...

bdk2 kampong..just to inform u all a new kampongnekmat website has been launch..sign up n u can have chit chat or have latest news from our community k..http://www.kampongnekmat.ning.com/...Lan, i have put a comment for the holiday..take note ya..

Azlan Reeza berkata...

Pengumuman Blog Kampong Nekmat Terbaru....

Sila Layari http://Kampongnekmat.ning.com

Klik pada sign up.
sekiranya Terdapat masalah sila emailkan ke kampongnekmatku@yahoo.com

Kami akan menjawab pertanyaan anda.

Yang Benar,

Allanz ZARA,
(Diva Kampong)

sir berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
sir berkata...

u all..stand by..salam...

sir berkata...

Salam...Cuti2 Kampong Nekmat on
1st Dec..our destination will be Sunway Lagoon..before or after we will visiting Nerrissa new baby boy..make sure u all free and join us..no budget?? Kindly liaise with Miss Laily...mintak duit kat dia.ok..